lördag 2 december 2017

Första advent



Så är det snart första advent. November som brukar vara så lång, mörk och tråkig har i år haft bråttom att försvinna och nu är adventstiden här med allt vad det innebär. 



I år tjuvstartade jag lite redan i torsdags med att binda min egen krans på Anastasia i Ljusdal. Det är alltid lika trevligt och mysigt! Det är fashinerande att trots att alla har tillgång till samma material så blir kransarna så helt olika när det är klart.



Mitt alster sitter nu på vår ytterdörr och jag är nöjd med resultatet även i år även om man alltid är aningen kritisk mot sina egna verk.



I går morse var det så dags för jobbets första morgonglögg för i år. Det blev lyckat och en bra start på fredagen. Det blev flera traditioner innan dagen var över då jag och Johnny testade årets smak av skumtomtar.


 
Men vi blev båda besvikna för nån lingonsmak kände vi inte. Däremot smakade skumtontarna bra mycket mer konstgjorda än de traditonella. Flera sådana blir det inte hos oss. Vi håller oss till de gamla vanliga.



Dagen idag ägnades först åt loppis och sen blev det en tur till mamma innan vi började adventspynta här hemma. Julstjärnorna i uterummet lyser upp bra och vi gjorde utsidan klar först. Vi har ljusslinga i granen och kulor i adventsgranen kvar, men det hinns med set också.



Lyktan på körsbärsträdsstubben från Järvsö lyser fint mot den snö som kommit och snölyktan med plastsnö gör brokvisten ljusare.



Inne testades stakar och stjärnor och trots art några är trasiga så räckte dem vi hade, vilket känns bra. 



Medan vi öppnade dagens lucka i lakritskalendern gjorde jag klart adventsstaken för levande ljus. 




Jag har kanelstänger och stjärnanis i och kryddorna gör att det verkligen luktar jul i hela nedervåningen nu.



I morgon är det julskyltning och då har nedräkningen mot julen verkligen börjat. Lite konstigt känns det att inte vara och jobba på Röda korset i år, men samtidigt är det skönt att hinna med att se allt det andra. Orkar jag i morgon kväll blir det nog lite pepparkaksbak. Det vore mysigt med ytterligare en jullukt här hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar