torsdag 21 december 2017

Julkaka



Tidigare i veckan fick vi smaka en väldigt god julkaka på jobbet som en kollega hade gjort. Vi fick också receptet och kakan såg inte allt för svår ut så jag bestämde mig för art testa.



Så i går kväll hackade jag russin, torkade aprikoser och fikon och la dem i svärmors hemkokade starkvinsglögg för att de skulle dra i den över natten.



I kväll vad det så dags att baka kakan. Först rostade jag mandlar i en torr och het stekpanna. Man fick röra om hela tiden för de skulle ju få färg och inte bli brända.



Efter det var det dags att vispa ägg och socker till pösig konsistens. När det var riktigt vispat klickade jag ner snöret i omgångar. Det var sen dags för ungefär hälften av mjölet som vispades i. Det blev en väldigt kraftig smet som var lite trögvispad, men det gick. 

Sen var det den vätska som inte hade gått in i fruktens tur att åka ner i degbunken tillsammans med resten av mjölet. 



När allt hade bundits till en smet skulle mandeln och frukten ner i smeten. Det skulle bara röras ner för att inte gå sönder.



Smeten skulle tillslut ner i en smörad och mjölad form.



Gräddas skulle kakan göras i 175 grader i en och en halv timme. Efter 1,20 började det lukta klart i köket och när jag stack i kakan (son inte ska vara kladdig) var den klar.



Den fick svalna i formen och sen kom testet. Skulle den lossna? Lite lyckat var det att deb släppte ur formen vid första försöket.



Receptet är följande (bakas i en stor form eller två mindre):
5 dl socker
5 ägg
500 g snör (rumsvarmt)
1,5 dl rödvin eller rödvin och portvin eller vinglögg
259 g russin eller blandad skuren torkad frukt - jag använde russin, aprikos och fikon)
Cirka 3/4 dl rostad flagad mandel
7,5 dl vetemjöl



Ett tips är att använda en större skål än man tror man behöver till smeten för det blir mycket smet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar