fredag 8 december 2017

Avbrott i julstöket



Jo det börjar bli jul även hos oss. Det kommer upp och fram något varje dag och man känner att det kryper närmare. Men de senaste dagarna är det något helt annat som har varit i fokus hos oss.



Det kom nämligen ett 60-årskalas emellan. Min älskade sambo skulle förstås firas och det har ju krävts en del förberedelser. Så igår var jag först och hämtade tårtbottnar i Järvsö som mamma har varit så snäll och bakat. Och sedan var det dags att göra fyllning till smörgåstårtorna så de fick gosa till sig över matten.



Fyllningen - som räckte till 2 halvmåneformade tårtor gjorde jag på en 5 dl créme fraishe och en burk Arlakökets matlagningsyoghurt med smak av gula tomater och schalottenlök (det var första gången jag använde den då det var ett smakprov via Buzzador #grönsaksyoghurtbuzz). 



Tonfiskröran blev mer smakrik med grönsaksyoghurten och det lär inte bli sista gången jag använder den - lyfte hela smörgåstårtan.



Jag monterade tårtan med 4 lager - i varje lager lade jag sallad, ost, Philadelphiaost och tonfiskröran. De fick vila kallt över natten så att jag bara behövde dekorera under festdagen.



Så klart fick Sudden lite överbliven tonfisk och den slukades fortare än kvickt.



Så var den stora dagen här och det blev en hel del pyssel i köket. Till att börja med var det dags för tårtan. Jag vispade grädden och blandade med krossad ananas och mandarinklyftor.



Röran la jag på en tårtbotten och sen la jag den andra över och garnerade med blåbär.



Sen var det dags att dekorera smörgåstårtan. Jag började med att skära tomatrosorna.



Till dekorationen i övrigt valde jag ost, skivad kassler, physallis, gurka, gula och bruna tomater och granatäppelkärnor.





På eftermiddagen var min och Johnnys mamma, Jocke och Emma och Stig-Åke och Birgitta här och det blev lyckat.



På kvällssidan kom Kalle och Mona och vi fick några trevliga timmar ihop.



Johnny tyckte han hade haft en väldigt bra dag och det var ju ett bra betyg. Men lite trött är man allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar