söndag 31 december 2017

Morotspaj



Ibland känner jag för att byta ut allt kött vi äter mot något vegetariskt. En av mina favoriter då är morotspaj. Så när jag hittar billiga morötter brukar jag passa på. Tidigare i veckan köpte jag svenska morötter och i går var det dags att laga favoriten. Det tar tid för mig att riva morötter så tack och lov ryckte hjärtat in och hjälpte mig med det.



Man kan göra egen pajdeg, men eftersom jag hade lite tidsbrist fick det bli färdiga snördegsplattor den här gången. Vill du göra egen pajdeg så är det denna som är godast till (100 g margarin, 3 dl vetemjöl och 1 msk vatten).

Oavsett vilken variant på deg man väljer ska den tryckas ur i en pajform. Den förgräddas sen i 5 minuter i 225 grader i ugnen.



De rivna morötterna ska fräsas i 2 msk olja eller margarin i en stekpanna och kryddas med  3 msk oregano samt 2 tsk mald vitpeppar. När morötterna är mjuka breds de ut ovanpå det förgräddade pajskalet.



Morotsfräset toppas sen med en äggstanning.



Den görs på tre ägg, 3 dl mjölk och 3 dl riven ost (gärna ost med lite smak). Äggstanningen kryddas med svartpeppar och salt efter smak. Jag brukar dra 4 varv med pepparkvarnen (det blir ca 1 krm) och använda ungefär 2 krm med salt.



Pajen gräddas i 20-25 minuter på 225 grader. Ytan ska vara fint brun, men det varierar på ugnar hur lång tid det tar så ett tips är att sätta timern på 20 minuter och sen slå av ugnen och låta eftervärmen göra sitt om pajen inte känns klar.



Vill man ha något köttigt till kan man endera steka bacon till eller blanda finskurna baconbitar i äggstanningen, men jag tycker pajen är godast som den är utan det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar