onsdag 20 december 2017

Idag vänder det



Årets mörkaste dag - det låter så ödesmättat på något sätt. Vad är det egentligen som händer under vintersolståndet? Då lutar sig jordens rotationsaxel som mest bort från solen vilket leder till att de ljusa timmarna blir få och natten lång.



Men från i morgon så vänder det och ljuset är på väg tillbaka. Redan veckan efter nyårsafton tycker jag det brukar mörkas - eller kanske vill jag så gärna att det ska märkas att det är därför.



Men hur det än är så känns det att det är rätt nära till en lite längre ledighet och jag skulle helst göra som Sudden och kura inne från och med nu. Fast om två dagar kan jag räkna in tio dagars ledighet och det ska bli väldigt skönt.



Lite jul har vi i alla fall fått till här hemma, men vore det upp till vår fyrbening hade vi inga kulor alls i granen utan alla nere på golvet som leksaker. Fast han håller sig i alla fall på marken och plockar bara ner de som hänger längst ner på granen.



Skinkan är griljerad med Loossenap, honung och ströbröd, men det har gått hårt åt den så det blir nog till att griljera en ny om vi ska ha nån skinka kvar till juldagarna.



På Ljusdal märks det dock tydligt att julafton närmar sig. Det är pyntat med ljus, girlanger och slungor både här och där. Årets tillskott - som verkligen märks - är tomten i Bokhandlargränd.



Något som verkligen har bidragit till julstämningen här hemma är doften av nybakade pepparkakor som spred sig igår när jag fick för mig att baka.



Det blev både pepparkatter och vanliga runda pepparkakor. Trots att jag tog med till jobbet idag fyllde jag tre burkar här hemma.



I kväll fortsatte jag med baket då jag förberedde morgondagens mjuka kaka. Russin, torkade fikon och aprikoser får dra i starkvinsglögg över natten. Innan de ska blandas in i degen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar