lördag 23 februari 2013

Lokalt och detaljers betydelse

Tänk så mycket en så liten detalj som en enstaka bokstav kan betyda ibland. När jag skrev den senaste statsvetenskapstentan var jag ju fortfarande rätt dålig med hög feber. Trots det fick jag iväg tentan inom tidsgränsen och det vet jag fortfarande egentligen inte hur jag lyckades med (men det är en annan historia). I början av veckan kom så ett kuvert från Karlstad Universitet. Trodde det var kompendiet från nästa delkurs som jag visste var på väg, men det var istället den klarrättade tentan.

Det var lite nervöst innan jag till slut hittade betyget och det G+ som stod där gjorde mig väldigt glad, men fick mig också att fundera över hur mycket betydelse man kan lägga i en enskild liten bokstav. Att - som i det här fallet - skillnaden mellan lycka och besvikelse beror på om ett G står ensamt eller tillsammans med ett U (som hade gett en underkänd tenta). Helt plötsligt inser jag ju nu att halva kursen är avklarad och det känns riktigt bra. Hoppas att jag hittar G:n på det som återstår nu också.

Jag måste erkänna att jag är ganska förtjust i halvfabrikat ibland - speciellt när jag vill att matlagningen ska gå ganska fort, men efter de senaste veckornas hästköttdiskussion känns det mindre lustigt att köpa sån mat som man inte riktigt har koll på. Därför blev jag väldigt glad när en kompis meddelade att de skulle slakta och jag kunde få köpa kött. Idag var det så dags att hämta köttet och på köpet fick jag ett härligt möte med kalven Göran som är hur söt som helst.

Mamma och jag har ägnat en stor del av eftermiddagen att packa 55 påsar köttfärs och 10 kg kött av riktigt fin kvalité och det bästa är ju att man vet exakt var det kommer ifrån.Eller som en annan kompis som jag mötte och som också hämtat kött på samma gård uttryckte det: "man känner sig rik" & det är precis så det känns. Det känns väldigt bra att ha en hel hylla i frysen alldeles full och att det kommer att räcka till otaligt biffar, köttfärsgrytor, pajer och mycket mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar