söndag 17 februari 2013

Kalkon i grytan

Upptäckte att jag hade en kalkonfilé kvar i frysen och eftersom jag snart får kött - har beställt en åttondels ko tillsammans med mamma och det känns så bra att veta var köttet kommer från - är det dags att rensa lite. Jag lät filén tina i kylskåpet över natten och idag var det dags att ta tag i att laga till den. Vad skulle jag då hitta på?

Jag rensade filén från senor och skar upp den i mindre delar. Sedan brynde jag hackade gul lök, kalkonbitar och bitar av färska champinjoner i margarin. När kalkonen hade fått stekyta pressade jag över tre vitlöksklyftor och hällde över en tetra matlagningsgrädde. Det hela fick koka ihop på låg värme och jag strimlade över några soltorkade tomater. Tillslut smakade jag av det hela med chilipulver, lite torkad persilja och nymald svartpeppar. Grytan serverade jag med matvete. Det blev riktigt gott, nåt jag kommer testa igen!

Jag behövde handla innan jag kunde göra detta och jag skulle ha lite andra grönsaker, men visste inte riktigt vad, så jag tog en runda kring frukt- och grönsaksdisken och hittade en för mig ny sorts paprika som såg lite spännande ut. I storleken var den närmast att jämföra med en chilifrukt, men eftersom det stod på asken att smaken var söt vågade jag testa. Sorten som hette Angello - var riktigt god. Kan tänka mig att den är riktigt god och bra i en grönsaksdip, eftersom den inte heller hade några kärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar