tisdag 21 december 2010

Vintersallad

När jag kom hem idag var jag verkligen inte så sugen på att laga mat, sen och frusen som jag var och dessutom hade jag fått kämpa med en oplogad parkering (jag höll inte på att ta mig in till min motorvärmare). Det där med plogning & parkering verkar för övrigt bli vinterns mantra...Suck!

Nåja, åter till maten. För att det skulle gå lagom snabbt fick det bli en vintersallad. Jag har börjat kalla den så eftersom den är lite varm och till min glädje kan jag numera återigen äta den sedan jag upptäckte dinkelpastan. Koka en portion pasta och medan den kokar hackar man en tredjedels liten gul lök, strimlar ett paket pepparsalami (annan salami går också bra bara den har mycket smak & ska det vara ok ur GI-synpunkt måste ju även kötthalten vara över 70%), delar 6-8 cocktailtomater och smular sönder en tredjedels block fetaost.

Allt detta rörs ihop i en skål. Öppna en liten creme fraiche (gärna med vitlökssmak) så att den är klar att använda. Slå av vattnet av den klara pastan och häll den direkt överst i skålen. Klicka ut  creme fraichen och blanda ihop alla ingredienserna. Ät direkt medan röran fortfarande har lite värme!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar