onsdag 8 december 2010

Allergi

Nu har första advent varit för ett tag sedan och de senaste åren har ju hyacinterna dykt upp i livsmedelsaffärerna i samband med det. Min lokala affär har till och med bestämt sig för att ställa dem alldeles vid kassorna. Jag undrar verkligen hur man tänker då. Du driver en affär, men väljer att utesluta en stor grupp allergiker från att handla hos dig veckorna innan jul. Det känns som om det inte finns någon rim och reson i det hela då. Varenda år ber jag om att hyacinterna ska flyttas, men lik förbenat är de inne i butiken året efter. Tidigare i år bad jag dem flytta hyacinterna i alla fall från kassan som man ju måste passera. Vet ni vad jag fick för svar? "Men, de luktar ju inte!" Som om det var doften jag var allergisk mot och inte pollen och frömjöl. Jag orkade inte ta en diskussion där och då utan la tillbaka mina varor och gick ut. Verkar som jag, så vuxen jag är, får ber mina föräldrar att handla mat till efter nyår. Det känns trist, för jag kan ju omöjligt vara den enda med allergikänningar kring jul.

1 kommentar:

  1. Ja, det känns ju himla trist. Men är det lika illa i alla affärerna då? I ljusdal finns ju fler att välja på... Du kanske ska testa att handla i någon annan affär så länge?

    SvaraRadera