fredag 12 april 2013

Oj, vilken vecka

Det var nog länge sedan en vecka var varit så svängig och har innehållit så många olika känslor. Jag känner det väldigt väl just nu, efter jag brukar verkligen inte var så här trött en fredag kväll... Dessutom har jag haft anledning att fundera över ett brett spektrum av olika saker och det har tidvis varit dränerande. Dagarna har också innehållit ett rikt mått av här och nu när jag bland annat har fått chansen att umgås med en 6-åring som nog borde lära flera av oss vuxna hur det är att leva i nuet och inte redan vara på väg in i framtiden eller vara kvar i den gårdag man inte kan förändra. Det är en svår konst, men vi skulle nog alla till mans må lite bättre om vi kunde lära oss att bemästra den.

Det där med ansvar eller snarare förmågan att ta och förvalta ansvaret är något som också har fyllt mina tankar den senaste tiden. Själv vet jag att jag kanske ibland tar ett ansvar jag fått lite för mycket på allvar, men jag kan faktiskt inte förstå varför man tar på sig ett ansvar när man inte har för avsikt att genomföra uppgiften eller göra det man har blivit ålagd. Oavsett om det gäller frivilligt engagemang eller arbete försöker jag hantera mitt ansvar på samma sätt, men tydligen så är jag ganska ensam om att se det så. I alla fall har det känts så när jag ställs inför människors ovilja att ta på sig ansvar eller slutgöra den uppgift/det ansvar man har tagit på sig. Det ställer ju till en del för övriga inblandade om inte annat.

En sak som dock har glatt mig mycket är att jag har upptäckte en ny blogg med precis lagom mycket allvar, syrlighet, humor och engagemang. Men - det är inget för pryda & kanske är det där faschinationen ligger. Kolla själv vad du tycker på Chokladbloggen 

I övrigt känns det som om jag har kommit igång riktigt bra med uppsatsen. Den första tredjedelen har dessutom blivit godkänd med några få ändringar. Nu ska jag börja grotta ner mig i all litteratur, vilket känns riktigt kul. Jag insåg i onsdags när jag hämtade en av de böcker jag hade beställt på biblioteket att jag faktiskt hade glömt bort den där speciella, men goda lukten av biblioteksböcker och det var en trevlig känsla att återupptäcka den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar