fredag 3 augusti 2012

Undrar vilket pm jag har missat nu då...

Under mina semeterveckor (som tyvärr är slut på måndag, men...) har det blivit att jag har legat rätt mycket efter vägarna. Visserligen har vi inga motorvägar här uppe, men väl en hel del rätt rejält trafikerade riksvägar. Speciellt under sommar och semestertider. Dock är de i rätt dåligt skick och därför är hastigheten nersatt till 80.


Själv har jag nu vant mig med detta och även om jag kan tycka att det är väl sakta och ifrågasätta tanken med att ha 80 mellan Bollnäs-Ljusdal, men 90 mellan Ljusdal-Färila (där olycksstatistiken är hög), men jag har lärt mig att här hemma följer man hastighetsbegränsningar oavsett vad man egentligen tycker om dem. Dessutom är polisen betydligt mer aktiv med fartkontroller under sommarmånaderna är annars och är det något jag är rädd om så är det mitt körkort.


Fast när man sätter sig i bilen och kör enligt rådande hastighetsbegränsning och blir omkörd av timmerbilar, lastbilar med dubbla släp, husbilar, husvagnar och liknande som klämmer sig om trots mötande trafik bara för att tvärnita vid kamerorna en liten bit bort - ja, då börjar jag fundera över vilken lagändring/vilket pm jag nu har missat.


Jag har dessutom blivit riktigt arg över bilar med husvagn på släp där föraren dessutom har pekat finger till mig när jag inte går åt sidan och släpper förbi. Varför om jag får fråga? Varför ska jag bidra till att någon bryter mot lagen? och Varför är det så svårt att läsa vägskyltar. Oftast finns det ju en orsak till en viss hastighet på ett visst ställe. Jag har faktiskt allvarliga funderingar (ibland) på att lägga ut vissa registreringsnummer på denna blogg eller något annat offentligt forum. Men det lär väl inte hjälpa & risken är nog överhängande att jag blir åtalad för förtal istället för att det ska få avsedd verkan...



Efter några dagar i vansinnig semestertrafik inser jag varför jag gillar 50-talsbilar så mycket. Där glider förarna fram och tar inte bara hänsyn till bilens kapacitet utan även oftast till sina medtrafikanter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar