fredag 10 augusti 2012

Squash & svamp

Så fort tiden går! När jag låste dörren på jobbet i eftermiddags så har jag redan jobbat en hel arbetsvecka efter semestern. Normalt sett försöker jag äta direkt när jag kommer hem, men idag fanns det inte riktigt tid gör att rensa årets första trattisar (få & små, men naggande goda) och ställa mig framför spisen innan handbollen började.


Sveriges herrar spelade ju semifinal i OS-handbollen och det gick ju inte att missa - det är lite benganboys-känsla över det här landslaget och nu blir det minst silver & det var länge sedan sist. Trots sprucket medaljtips (jag gissade 7 OS-medaljer totalt) gläds jag åt att det blir minst silver... Under matchen passade jag på att rensa svampen så sen blev det till att laga nåt också.


Jag bestämde mig för pastasås med trattisar, squash, gul lök. Jag har börjat äta lite pasta så smått igen, för nu finns det ju ett antal pastasorter i min vanliga affär med helt ok GI-värden så länge det inte blir för ofta.

Först stekte jag lök och svamp så att vätskan försvann från svampen och löken blev lite genomskinlig.


Squashen gjorde jag tunna skivor av - lättaste sättet är att skala den och sedan skiva med osthyvel. Skivorna delar jag sedan i kortare bitar för att de ska gå lättare att äta. När nästan all vätska har stekts bort tillsätter jag squashbitarna och de får bryna med i någon minut.



När squashen är mjuk tillsätter jag en tetra matlagningsgrädde och en liten burk lättcreme fraishe. Trattkantarellerna är ju väldigt smakrika och det funkar att enbart krydda av med salt, men för att få lite mer smak brukar jag dra några varv med vitlökskvarnen (torkad vitlök) och ta över lite mald svartpeppar för att lyfta smaken lite ytterligare.

Smaskig fredagsmat & oj, så glad jag är att svampsäsongen är här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar