söndag 18 december 2011

Ny maträtt som blev oväntat god & pyssel i alla former

Idag vaknade jag till ett rejält lager av nysnö - årets hittills tjockaste tror jag. Det har fortsatt snöa hela dagen och lite mysigt tycker jag faktiskt att det är även om jag också inser att det blir snudd på kaos i trafiken. Så länge jag bor i lägenhet och slipper skotta överväger det mysiga.




Efter brunch och lite småplock här hemma var det dags att åka till fam Subäck i Kaven för dagens dos av pyssel. Och där finns det ju pyssel i rikt mått... Tur att det fanns en lada på köpet med på det nya huset så Åsa har någonstans att göra av alla alster :-)




Tros en ivrigt flammande och varm eld som brann utanför pysselladan var jag lite frusen och kulen när jag kom hem och ville att maten skulle gå fort. Därför chansade jag med ett helt nytt recept och det blev bra.






Pastasås med salami
Jag insåg härom dagen att delikatesskungens salami faktiskt är ok ur GI-synpunkt, så därför är detta recept något jag kan lägga till i min numera ganska stora GI-samling.


Ca 10 cm av delikatesskungens salami med kryddmix
En gul lök
10 cocktailtomater
1 matlagningsgrädde
dinkelpasta


Koka pastan enligt anvisning. Hacka och stek löken. Skär salamin i mindre bitar och stek även dem. Låt de delade tomaterna steka med den sista minuten och blanda i grädden. Det behövs inga kryddor, för de som lakas ut ur salamin räcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar