tisdag 27 december 2011

Kalkon på nytt sätt

Jag gör ganska ofta den basilikakyckling som Kattis gav mig receptet på. I går köpte jag alla ingredienserna, men morgonen blev stressig så naturligtvis glömde jag ta ut och tina kycklingen... Nåväl, eftersom jag ändå skulle handla innan jag åkte hem tänkte jag att då kunde jag ju köpa färsk kycklingfilé. Väl på affären kunde jag inte alls det, eftersom all färsk kyckling endera var marinerad eller helt slut.

Lite besviken blev jag, eftersom jag hade ställt in mig på att äta just basilikakyckling, men så hittade jag kalkonfiléer och bestämde mig för att prova med det istället. Glad kan jag nu konstatera att någon större skillnad på smaken blev det inte, förutom att det kändes lite mer matigt. Så här kommer nu receptet med utbytta ingredienser.


Stek ca 250g kalkonfilé som är skuren i mindre bitar. Häll över den stekta kalkonen i en stor kastrull. Häll över en matlagningsgrädde (2,5 dl) och en liten creme fraishe. Strö över blad från en kruka basilika. Skölj och dela 8-10 färska champinjoner. Stek dem i pressad vitlök från 3-4 klyftor. Dela 8 soltorkade tomater i vitlöksolja och blanda ihop allt. Koka ihop och smaka av med svartpeppar och salt. Servera med dinkelpasta.

Det var verkligen gott och gick rätt så snabbt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar