onsdag 9 augusti 2017

Sommar fast ändå inte



Ibland blir det inte riktigt som man har tänkt sig, men det kan ju bli bra ändå fast på ett annat sätt. Så har det verkligen blivit under min semester i år. Av picknickar, sol och bad har det verkligen blivit inget, men istället har det blivit vila, hemmafix och massor av tid att bara vara. Är det något som det har blivit mycket av så är det regn, blåst och kyla. Men mellan varven har himlen istället bjudit på vackra scenerier som det på bilden här ovan. Jag märkte det inte där och då och inte själv sen heller, men visst anar man ett öga uppe i vänster bildkant. Naturen är häftig ibland.



Måste ju bara bjuda på ytterligare en häftig solnedgång, för sådana har det varit gott om även om regnet stundom har stått som spön i backen.



Även om vädret inte har visat sin bästa sida så har jag istället fått en hel del gjort i köket. Hjortronsylt har det blivit i två omgångar, men eftersom jag och myrar inte går så bra ihop så har vi köpt bären i år - den lokala thaibutiken har haft fina och billiga bär.



Tjälknöl har det också blivit och det kändes otroligt lyxigt att kunna använda egenodlade kryddor till saltlagen. Ja, inte svartpepparen förstås, men timjan och rosmarin. Vill du testa tjälknöl själv så finns receptet i sin helhet 
här.



När vi hade tröttnat på det myckna regnandet blev det en sväng till Majas i Regnsjö. Gott fika och läcker butik räcker en bit och lyfter humöret.



Men åter till köksregionerna. En kväll gick åt att rensa 4 kg blåbär. Tidsödande, men så skönt att ha - både till dåliga magar, sylt och bakverk. Det sista jag rensade hamnade direkt i pajfomen och det blev blåbärspaj med vaniljsås på kvällssidan.





En dag blev det även ett välkommet besök i svampskogen - mellan skurarna - och jag hittade både lite gula kantareller och två små tidiga trattisat.



Det blev inte så jättemycket i påsen, men det räcker, eftersom jag är den enda som äter svamp här hemma.



Det märktes dock att det är blött i skogen, för det var rena myrmarken trots att det var vanlig mossa jag gick på.



Jag har också passat på att hänga lite av alla de örter vi har odlat på tork. Det känns lyxigt att jag har dragon, timjan, salvia, citronmeliss, rosmarin och chokladmynta till kallare dagar. Jag har också torkat lite lavendel för den fina luktens skull.



Jag har också hunnit med både kålsoppa och kålpudding. Så nu har jag lite matlådor klara till jobbet börjar igen på måndag.



Det har dock inte bara varit mat på agendan. Vi har fått ett lass gårdsgrus som hjärtat har lagt ut alldeles på egen hand. 



Vi har också hunnit med att sitta en hel del i vårt nya uterum. Lugnet där inne är så underbart skönt och tack vare plåttaket har vi kunnat vara mycket ute trots det myckna regnandet. Sudden kryper också gärna upp intill i soffan där ute - speciellt när det vankas ostbågar.



Vi har grillat en hel del också - med lock på grillen funkar det bra - trots att det kommer blött ovanifrån. Härom dagen slog vi på stort och grillade både revben och fläskfilé.



I den kvarvarande glöden passade jag på att värma hjortronsylten till efterrätten. Det funkade bra det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar