torsdag 31 augusti 2017

Naturens skafferi



Nu börjar det verkligen bli skördetider - både för det odlade och i skogen. Jag har kunnat plocka ett tiotal tomater från våra plantor och mer är det på väg om bara frosten kan hålla sig  borta ett litet tag till.



Jag har fått en hel del grönsaker från Järvsö och häromdagen bestämde jag mig gör att det var dags för en grönsakssoppa. Att ättor, majrova, morötter, kål och lök kan bli sått gott i en soppa med mjölk och buljong. 



Och mer soppor blir det framöver. Dels linssoppa med saffran och potatis, dels börjat nyponen mogna så det blir några satser nyponsoppa också.



Det har också blivit några svängar till svampskogen med ett hittills bra resultat. Gula kantareller, några tidiga trattkantareller och smörsopp. Och nu senast tre små Karl Johan som inte var speciellt maskätna.



De ligger nu på tork och jag ser fram emot att göra något riktigt gott med dem när det blir riktigt mycket höstrusk. 



Förutom svampen verkar kryddorna har gillat årets så kallade sommar. Jag har kunnat ta reda på flera omgångar och vissa av dem växer än. Förutom att torka finns det andra sätt att ta hand om olika  sorter. Till exempel är citronmelissen väldigt tacksam att frysa in tillsammans med vatten i iskuberna.


 
De allra flesta torkar jag dock och spat i burkar. Så gott och visst känns det lite lyxigt att ha egna kryddor i maten.



Härom dagen testade jag ett helt nytt recept med päron, pekannötter och rosmarin i degen. Det blev en väldigt smarrig kaka med lite vuxensmak. Receptet var rätt enkelt, men lite kladdigt. Blanda 150 g kallt smör eller margarin med 11/2 strösocker. Tillsätt ett ägg och blanda väl. Rör ner 1 dl vetemjöl,  11/2 dl rågmjöl och 1 msk finhackad rosmarin och blanda till en jämn deg. Dela och kärna ur 2 små päron i tunna skivor. Tryck ner skivorna och 1 dl grovhackade pakannötter i kakan. Grädda i 40 min på 175 grader. Låt svalna och toppa med lite flingsalt. Servera med vispad grädde.



När jag ändå var igång med päron så testade jag att göra pärondryck. Tycker det är roligt att testa nya recept blandat med det jag redan kan och allt som oftast är det värt att testa.



3 kg päron sköljs och skärs i grova bitar. Lägg i en stor bunke eller kastrull. Koka upp 4 liter vatten och 5 cm skalad och skivad ingefära. Ta från värmen och rör ner 1 msk citronsyra och 1 tsk natriumbensoat. Häll över päronen och täck över. Förvara kallt i två dagar. Sila av vätskan och rör ner 3-4 dl strösocker (jag tyckte 3 dl räckte bra) och 2-3 dl färskpressad citronjuice. 



Det här är lite av vad naturen har gett oss i är -  i alla fall så här långt. Nu väntar jag på att nyponen ska mogna så jag kan göra nyponsoppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar