lördag 3 december 2016

Pepparkatter under produktion



Ja, du läste rätt! Här är det inte pepparkakor utan pepparkatter vi kommer att äta i år. 


Jag passade på att köpa pepparkaksdeg när Janssons sålde av sin, för även om jag tycker om att baka pepparkakor har jag svårt att få till en bra deg.


När jag tog ut degen ur kylskåpet fick den vila lite, eftersom den var kall och då är det ju svårt att baka ut den. Jag var för ivrig med att baka ut och då är det ju bea att jag har en tidigare bagare här hemma som kan ge mig råd, men lite tråkigt är det allt att han förstås alltid har rätt...


Så var det i alla fall dags att kavla och stansa ut alla katter ur degen.


Jag hade som vanligt sällskap i köket och Sudden ville kolla in vad jag gjorde. 


Han slickade lite på en degbit, men det var inte något som föll vår fyrfoting på läppen så han gick ganska snart.


Efter gräddningen har jag nu många pepparkatter som väntar på att ätas. Farmors fina gamla bakhanddukar fick göra nytta även i år så att kakorna skulle svalna. Men det blev inte något smakprov idag, eftersom julbordet på Skogsta folkets hus väntade.


Som vanligt blev man inte besviken! Det är alltid väldigt bra och gott. Hoppas det är en tradition som fortsätter i många år framöver. Det enda som är tråkigt är att Johnny sitter bakom trummorna och inte får/kan dansa. Fast det funkar bra att "bara" äta och åka hem med Åsa Subäck också.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar