onsdag 21 december 2016

Julgodiskväll i kväll


Egentligen var jag mest sugen på att bara slöa framför TV:n efter jobbet idag, men dagarna fram till jul kommer att gå så himla fort så allt kan jag ju inte skjuta upp.


Så efter maten fick jag för mig att koka lakritskola. Egentligen skulle det ha varit lakritsgranulat i, men det fanns inget på apoteket här hemma. Så det fick bli rålakrits istället som fick sig en duvning i morteln så det blev pulver.


Först kokades grädde och socker tills sockret löstes upp.


Sen var det dags för glykos, messmör, lakritspulver och svart karamellfärg.


Det hela kokades sedan till 122 grader. Har man ingen termometer funkar det med kulprov också.

 
Massan hälldes ut på ett underlag. Jag valde ett silikonunderlägg istället för bakplåtspapper. Och till sist strör man över flingsalt och låter röran stelna.


Det blev väldigt gott, men rätt hårda bitar så det är lite varning för tänderna. 

Här finns receptet i sin helhet: http://www.fjallbrynt.se/recept/lakrits-messmorskola-med-flingsalt/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar