söndag 7 juni 2015

Nationaldagsfirande i regn

I morse när vi vaknade stod regnet som spön i backen och det var inte direkt inbjudande att gå ut. Dessutom var jag rätt stel i kroppen efter att ha hjälpt mamma att sätta pärer i går. 


Det blev en lång härlig frukost med Johnny, men det var lite tråkigt att det planerade fikat regnade bort. Förhoppningsvis kommer solen snart tillbaka så vi kan ta det då istället.

I övrigt utmanade jag mig själv i köket idag med både smulpaj och hasselbackspotatis. Det ena har jag aldrig gjort och det andra gjorde jag senast i hemkunskapen i högstadiet.

Det blev några timmar i köket, men det var helt klart värt det! 

Jag började med pajen som blev en kombination av rabarber och jordgubbar.


Pajdegen blev väldigt lös och geggig till att börja med, men tack ock lov bot jag ju med en konditor så med lite hjälp blev det ordning på den. 


Sen var det dags att ta tag i potatisen och jag läste nån stans att det var lättast att få till den om man skar de skalade potatisarna i en slev. Det var verkligen ett bra tips. 


När köttet var insmörjt i basilika, malen svartpeppar och mineralsalt fick det dela ugn med potatisarna. För att undvika det vita mjölet använde jag ost istället för ströbröd. Det gav ytterligare smak till potatisen. 


Middagen som vi åt tillsammans med Johnnys mamma blev lyckad. Och det kändes somrigt att avsluta med pajen och en god vaniljsås.


Även Sudden uppskattade köttet och kanske speciellt beasåsen, men han ratade pajen till förmån för enbart vaniljsås.


Dagen avslutades med TV där jag fick se tre Röda Korsare motta en fana till RK på Skansen. Man blir allt lite stolt!


Det blev en lyckad dag trots det myckna regnandet, men nu får sommaren komma på riktigt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar