fredag 28 oktober 2011

Bakvända världen

De två senaste helgerna (det är ju fortfarande fredag idag) har jag verkligen sett olika sidor av SJ. Den 16/10 hade jag efter avslutad ledarskapsutbildning cirka en och en halv timme på mig innan tåget skulle gå. En ganska lämplig tidsperiod för att inte behöva stressa allt för mycket till tåget kändes det som. Men tåget som skulle ha gått 18,35 blev allt mer försenat trots att det utgick från Stockholm mindre än en timme bort så tickade 10 minutersperioderna allt längre bort från ursprunglig avgångstid. 20,20 kom så slutligen tåget, men märk väl - inte 2 timmars försening, vilket åtminstone skulle ha inneburit halva biljettpriset tillbaka.

Nej, 25% av ursprungligt biljettpris var rimlig kompensation enligt SJ, eftersom det var ett nattåg. Hade det varit ett vanligt persontåg hade en timmes försening gett hälften eller kanske till och med mer tillbaka. Jag kan verklighen inte förstå det resonemanget, men det tog i alla fall mindre än 2 veckor innan den ytterst sparsmakade ersättningen kom in på mitt konto. "Hela" 84:- var den försening som gjorde att jag kom hem 2 timmar senare värd (för tåget var ju mindre än två timmar sent från avgångsstationen).

Förra söndagen åkte jag hem från Bommersvik. Båda de tåg jag åkte med gick & kom fram i tid. På X2000-tåget från Stockholm ville det sig inte bättre än att jag gick ifrån min plånbok när jag skulle av. Mindre än en timme efter att jag hade kommit hem ringde en jättetrevlig tägvärd (eller vad det nu heter) och berättade att han hade min plånbok och han försökte få tag i sin kollega som skulle ner med tåget till Stockholm morgonen efter.Ytterligare en timme senare ringde samma person, som hette Tommy och berättade att Hans skulle vara 7,36 i Ljusdal morgonen efter och att han hade med sig min plånbok.

Jag blev så otroligt vänligt bemött och dessa båda män var så hjälpsamma att jag skulle vilja tacka dem på något sätt. Det visade sig att det var lättare sagt än gjort! Jag kontaktade SJ via ett formulär på deras hemsida, för något annat sätt att hitta tågpersonal kunde jag inte få fram. Där förklarade jag vad som hade hänt och att jag ville tacka för hjälpen samt undrade hur jag skulle göra.

Men det är nu titeln i rubriken kommer in... Det har visat sig att det gick betydligt fortare att få svar om att jag skulle få ersättning för en försening än vad det har gjort att få svar på hur jag ska kunna framföra ett tack för hjälpen. Något som all tågpersonal torde vara tacksamma för i dagens läge när de mest får ta negativ kritik för alla förseningar. Hittills har jag ännu inte fått någon reaktion på mitt mail och jag antar att den uteblir. Fast det tycker jag är dåligt! Visst borde väl även SJ kunna unna sin personal uppskattning om någon vill ge sådan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar