söndag 9 januari 2011

Hur tänker man ibland?

Ibland funderar man på vissa totalt oviktiga saker, men denna fundering har fått fäste i mig sedan i fredags och nu måste jag bara skriva ner den så kanske jag kan släpps det. Om man jobbar med ett serviceyrke varför är man grinig och sur på betalande kunder som ringer och ställer en fråga? Själv har jag jobbat inom servicesektorn - i kundtjänst och som säljadministratör - stora delar av mitt yrkesverksamma liv och det är för mig fullständigt främmande att fräsa som en uppretad katt när jag svarar på ett kundsamtal. Även om jag är på dåligt humör eller har en väldigt dålig dag borde det vara självklart att kunden inte ska märka det. Artig kan man vara ändå, trevlig är kanske lite svårare ibland, men steget till att låta direkt otrevlig, nja då ska det väldigt mycket till.

Det blir inte direkt bättre att det inte är första gången detta bemötande möter mig när jag har kontaktat detta företag - betalar man mycket pengar varje månad tycker jag att man borde förtjäna ett något trevligare bemötande. En väldigt klok person sa en gång att det hörs i telefonen om du ler. Ja, jag vet att det låter löjligt, men faktum är att det är sant och en sanning som fler än säljare borde tänka på och leva efter.

Tror att jag i fortsättningen mailar eller faxar när jag blir tvungen att kontakta vissa företag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar