måndag 31 januari 2011

Fläskfilé

Jag har länge levt i den tron att det är krångligt och svårt att tillaga fläskfilé. Efter en liten instruktion av mamma har jag nu lärt mig att så är det inte alls. Det är ju faktiskt bara att ta bort de största senorna, krydda och ungsstek i ca 30 min - klart!

Så i helgen gjorde jag två varianter av fläskfilé, eftersom jag hade två stycken i frysen som började närma sig bäst före datum. Den ena gned jag in med citronpeppar och gjorde sås på trattkantareller, soja och matlagningsgrädde till. Den andra använde jag också citronpeppar till, men delade även 3 vitlöksklyftor som fick gå med i ugnen. Till den blev det sås på gul trumpetsvamp, soltorkade tomater och matlagningsgrädde.

Visst, jag saknade potatisgratängen lite grann, men en sallad med avokado, rödlök, sallad och gurka funkade också bra till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar