fredag 19 januari 2018

Vardagsmat och röjning



Så är vi helt plötsligt mitt inne i januari. Snöande och kyla avlöser varandra i den snörikaste vintern vi haft på länge. Jo, jag tycker det är mysigt, men aningens besvärligt också. Det känns och märks att vi har 60 meters väg upp till byvägen som ska skottas. Inte blir det ju bättre av att den som plogar inte har vett att vinkla plogen från husens utfarter heller.




I Tallåsen har plogkanter fått en ny innebörd denna vinter - de borde heta väghinder istället. Fast man hinner kanske inte tänka på att man har ett plogblad som kan vinklas från utfarter när man kör minst 60 på 40-väg. Undrar var polisen är då?




Det är mycket vardagsmat och matlådor just nu. Jag ska ju ha matlådor till luncherna och sen har jag ju två hungriga killar - ibland tre beroende på om det är något Sudden gillar - hemma på dagarna. Mycket och gärna snabbt att laga har varit ledord i alla fall denna vecka. Det har blivit både pasta med ost- och skinksås, köttgryta, makaronipudding och ugnsstekt falukorv.



Ost- och skinksås är verkligen enkelt att göra. Koka den pasta man vill ha till enligt anvisning på paketet. Hacka en gul lök och strimla skinkskivor (jag brukar köpa ojämna spillbitar på mataffärerna, men det går lika bra att köpa rökt skinka i skivor). Bryn lök och skinka i margarin. När löken är mjuk slår jag på 3 dl grädde och 1,5 dl riven ost under omrörning. Krydda med malen svartpeppar och salt efter smak. Slå av vattnet av pastan och blanda pasta och sås. Mums!



Den ugnsstekta falukorven med potatismos kan ibland kännas lite trist, men sen jag började använda mormors knep med krossade tomater i formen tillsammans med korven. Då blir korven mycket saftigare än annars. Jag fyller korven med gul lök, tomater och lite smakrikare ost. Sen toppar jag korven med ketchup och stark senap och slår på krossade tomater. Blir det ost, lök och tomater kvar lägger jag det i de krossade tomaterna.



Till köttgrytan använde jag grytbitar av nötkött, två klyftade gula lökar, tre slantade morötter, en tetra krossade tomater, 4 dl grädde, svartpeppar och salt. Först brynte jag lök och kött i oliv- och rapsolja. När allt kött hade fått stekyta hällde jag i tomater och grädde, kryddor och morötter. Det fick sen puttra på spisen i en timme. Ok, det är väl inte så snabbt, men jag gjorde den kvällen innan så det var bara att koka ris och värma grytan när vi skulle äta den.



Köttgrytan blir ännu godare med lite pressad vitlök, men det funkar ju inte här hemma så den får klara sig utan.



Jag passade på att göra smoothie en dag också.  Bitar av mango, papaya och ananas som jag mixade med apelsinjuice, flytande honung och lite vaniljsocker.



Så var det makaronipuddingen. Jag hittade flera burkar överblivna makaroner i kylen och visste ju också att jag hade julskinka kvar som inte skulle hålla då många dagar till. Så för att inte behöva slänga mat ansade jag bort fett från julskinkan och skar den i mindre bitar. Jag la alla makaroner i en ugnsfast form. Ovanpå la jag tärnade tomater sen hällde jag på en röra av 2 ägg, 2 dl grädde, 1 dl mjölk, lite riven cheddarost (ca 1/2 dl), skinktärningarna, svartpeppar och salt. Sen toppade jag med 2 dl riven cheddarost - sista resterna av julosten - och lite paprikapulver.



Jag gräddade puddingen i 200 grader i 20 minuter i ugnen.



Annars har veckan mest gått åt till att röja och plocka på övervåningen. Målet har varit att få undan alla kläder från sovrummet samt få ett funktionellt TV-rum uppe. Vi är inte riktigt framme, men har kommit långt och mycket av kläderna är flyttade från sovrummet i alla fall. Det har tagit mycket tid i anspråk, men det är väldigt skönt att vi har kommit så pass långt.



Vädret har ju varit riktigt kyligt ute och tack vare det har vi kunnat fokusera på huset och det som ska göras inne.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar