söndag 7 januari 2018

Sista extrahelgen på ett tag...



Så var även trettonhelgen över för detta år och nu är det ganska många veckor till nästa gång det är en lite längre helg, men det ligger ändå något positivt i att gå tillbaka till normala rutiner. Jag vet att många redan har tagit bort julen, men det är inte tjugondag knut än så jag tänkte ha kvar den några dagar till.



Den här helgen har det handlat ganska mycket om att bara vara och ta dagen som den kommer. Jag behöver träna på det så det var bra att få chansen att prova.



Då det inte var någon trettondagsdans inplanerad för Gubbvarning i år fick jag GA Johnny hemma hela helgen, men det blev ändå lite musik, då Åsa och Peter var hit och hamnade förstås i musikrummet i källaren. 



Jag  fick också plocha fram gamla bartenderkunskaper då irish coffee efterfrågades. Det var riktigt kul att göra drinkar igen, även om det inte var så avancerat den här gången.



I övrigt har helgen bjudit på en del matlagning. Det är ju dags för matlådor igen. Jag testade ett kycklingrecept som jag har haft länge, men aldrig gjort tidigare. Först steker man kycklingfiléer i rejält med margarin och kryddar med svartpeppar och salt.



Lite okryddad kycklingfilé hamnade förstås på fat hos Sudden. Han gav sig inte annars och jag är rädd att jag ska trampa på hans svans när han rännwr runt benen i köket, så det är lika bra att ge honom först.



Medan kycklingen får stekyta blandar man en sås med 1/2 dl whisky, 3 dl grädde och 1/2 dl kinesisk soya. Man får vispa rejält, för annars skiktar sig såsen.



Man lägger sedan de genomstekta kycklingfiléerna i en smord ugnsform (jag delade filéerna i två bitar för att vara säker på att de blev genomstekta) och häller över såsen.



Formen med kyckling gräddas 15 minuter i 225 grader. Sen tar man ut formen och lägger i 3-5 cocktailtomater som får grädda med i ytterligare 10 minuter.



Det blev väldigt gott. Vi hade ris och ytterligare tomater till, men jag tror att det funkar bra med ungsstekta potatisklyftor till också.



När ugnen ändå var på passade jag på att ugnssteks dagens fläskfilé också. Det känns väldigt lyxigt att kunna krydda med egenodlad timjan på köttet. Det serverade jag sen med hasselbackspotatis och egenskapen bea. En bra helgrätt.



Jag har också hunnit med en sväng med kameran. Det blev läckra bilder med kyla och mycket snö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar