fredag 3 november 2017

Picklade trattkantareller



Innan det blev helt mörkt idag hann jag en sväng till skogen och hittade några trattisar. Det fanns inte överdrivet många och jag gissar att det är en kombination av att förutsättningarna i skogen har ändrats på grund av avverkning och att fler vet om "mitt" ställe.



Jag hade hittat ett recept med picklade trattisar som jag var sugen att testa, men de jag hittade idag räckte inte så som tur var hade jag kvar hemma också. Först rensade jag de jag hittade idag och blötla de torkade jag hade hemma.



Först kokade jag lagen. Den bestod av 2 dl vatten, 1/2 dl ättikssprit (12%) och en dl strösocker. Den kokades tills allt socker var smält. Lagen fick svalna medan jag gjorde resten.



Jag letade fram en stor glasburk och la i två lagerblad, 2 dl tranbär (enligt receptet ska det vara färska sådana, men i brist på det fick det bli torkade) och svampen.



Sen hällde jag på lagen. När jag gjorde det insåg jag att jag hade vägt svampen (det skulle vara 250 gram) innan jag blötte upp den. Så för att få rätt proportioner fick jag koka en sats lag till och dubbla mängden lagerblad och tranbär. Tur att jag tog en stor burk. 



Nu ska det få gotta till sig och jag återkommer med hur smaken blev, men det luktar väldigt smarrigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar