söndag 7 februari 2016

Helgerna går alldeles för fort...

Oavsett hur mycket tid man tycker man har när helgen kommer på fredag eftermiddag så räcker den ändå aldrig till. Förra helgen blev fulltecknad snabbt och den här likadant. 

Förra veckan försvann lördagen med en utflykt och söndagen tja - då var det matlagning som tog tiden i anspråk. Förvisso blev det både kålpudding, kålsoppa och kotletter, men jag försökte mig också på en långpannekaka. Ja, du läste rätt - jag bakade! Och kors i taket blev det en ätbar kaka.


Först smälte jag 200 g smör som fick svalna. Sen vispade man i 6 dl socker och 5 ägg (ett i taget). När det var ihopvispat siktade jag i 6 dl mjöl och  1 1/2 tsk vaniljsocker. 


Smeten hälldes sedan i en långpanna som var klädd med bakplåtspapper. När smeten var jämnt fördelad i långpannan. Strödde jag över bär (jag valde en mix av hallon, jordgubbar, björnbär och vinbär, men alla bär funkar) och toppade tillslut med ca 50 g mandelspån.


Kakan gräddades sen i 35 min i 175 grader och det här är en kaka jag kommer testa fler gånger.

Under veckan har jag varit på nya jobbet i en månad nu och det känns som saker och ting börjar falla allt bättre på plats. Visst kan jag sakna jobbarkompisarna på AnnonsKraft, men jag tvekar inte över att jag gjorde rätt i att ta chansen till något nytt när jag fick den.


Sudden och jag firade månadsdagen med att köpa hem och fixa i ordning lite tulpaner.


Jag lagade - med katthjälp i köket förstås - korv stroganoff. Men det höll på att gå på tok för grädden jag trodde mig ha hade surnat trots att datumet inte hade gått ut. Men då hade jag redan börjat så det fick lösas efter bästa förmåga. Som tur var hade jag lite spraygrädde kvar eftersom vi hade ätit våfflor dagen innan. Det såg inte så aptitligt ut i pannan, men funkade tack och lov i den färdiga rätten.


Igår var det lördag igen, men det är visst nåt med oss och lördagar, för inte heller då blev det en hemmadag. Vi var istället till Åkersjön norr om Krokom för att vara med på namngivning för lilla Harry. Det var fint, men en rätt jobbig resa då det snöade rejält i Jämtland. Dock kom vi både dit och hem utan missöden.


Idag blev det sen ett besök i Järvsö för att träffa syrran och Clara. Väl hemma testade jag att göra cannelloni för första, men inte sista gången.



Dagen avslutades sedan med middag hos Johnnys mamma, härligt avslappnande yoga och morden i Midsomer på TV. I morgon är det en ny rolig vecka på jobbet och sista styrelsemötet på den här sidan kretsstämman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar