tisdag 9 februari 2016

Blev en matkväll ikväll...

Jag var riktigt trött när vi kom hem från jobbet ikväll. Men jag har ju lärt mig att det är lika bra att ta itu med matlagningen på en gång annars tappar jag orken helt. Speciellt med en dag med mycket möten är soffan rätt lockande.

Så när jag kom innanför dörren var det bara att sätta igång med maten. Jag hade tidigare köpt soppgrönsaker och soppa fick det bli då jag hade bestämt mig för att tillåta mig en semla så här på den rätta semmeldagen.


I förpackningen fanns rotselleri, purjolök, palsternacka och morötter. Jag skalade och tärnade grönsakerna. Sen kokade jag dem i 1,5 liter vatten tillsammans med 2 fiskbuljongtärningar.


De fick koka tills de var mjuka. Då hällde jag på 3 dl mjölk och lät allt koka upp igen. Jag smakade av med salt och basilika och lyfte kastrullen av plattan.


Slutligen mixade jag allt med stavmixern för att få en slät soppa, men det går lika bra att ha hela grönsaksbitar kvar.


Efter soppan blev det semla med varm mjölk, kanel och socker. 


Konstigt nog försvann tröttheten efter maten och jag bestämde mig för att rata TV:n och laga lite mer mat så att det vi hade köpt i helgen inte skulle bli dåligt.

Jag började med de färdigkokta rödbetorna. Först blandade jag ett block fetaost och en burk créme fraishe till en kräm - nåja inte hela blocket, för det visade sig att Sudden faktiskt gillade fetaost och då fick han lite. För oavsett var han befinner sig dyker han allt som oftast upp när matte står i köket nuförtiden. 



Rödbetorna delade jag och la i en ugnsform som var smord och sedan strödde jag timjan över. Sen gratinerades de i ugnen i ungefär 20 min på 200 grader.


Kvällen i köket avslutades med en snabb chiliconcarne. Men den blev lite annorlunda mot dem jag brukat göra, eftersom den blev utan både paprika och vitlök. Fast den blev god ändå! Först hackade jag en stor gul lök. Löken och ungefär 450 g nötfärs frästes i flytande margarin.


Vid det laget hade jag Sudden klättrande efter benen så det var lika bra att plocka fram de cirka 50 gram färd jag inte hade stekt. Så ikväll har han kalasat på både fetaost och nötfärs. Bortskämd! Tja, en aning då...


När färsen fått stekyta tillsatte jag en burk tacosås med mediumstyrka, ungefär en tesked mejram, en tetra basilikakryddade krossade tomater och en förpackning blandade bönor. Allt fick puttra i 10 min.


Jag känner mig nöjd med min kväll vid spisen och nu finns det till lite matlådor igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar