tisdag 16 september 2014

Höstens skörd ger matglädje

Jag har alltid gillat hösten på grund av allt härligt som kan skördas då. I helgen var det marknad på Rosehills och eftersom jag numera bor granne smet jag ner och köpte på mig lite grönsaker. 



Dagen innan hade jag varit i Järvsö och också fått med mig lite grönsaker och idag var det så dags att ta tag i att börja använda lite av dem till matlagning. 

Eftersom jag numera har en ganska liten frys fick det räcka med två rätter idag. Båda innehöll squash, men då den ena var helvegetarisk använde jag nötfärs i den andra.

Nötfärsgratinerad squash

Först brynde jag ca 250 g nötfärs, 5 cm slantad purjolök och 2 dl gula kantareller så de fick färg och yta. Sen tillsatte jag en burk crème fraîche. Röran smakades av med salt, vitlök och basilika. 


Medan blandningen puttrade ihop på låg värme skalade jag och skar upp squashen. Sedan varvade jag squash och nötfärsröran i en ungsfast form. Jag avlutade med att hälla över lite matlagningsgrädde och strö över gratängost. Innan formen ställdes i ugnen i 200 grader i ca 30 min toppade jag med paprikapulver.



Gratinerad broccoli med squashröra


Jag började att fräsa 1 dl slantad purjolök med tärnade squashbitar samtidigt som jag förvällde 300 g broccoli.


Purjolöks- och squashfräset redde jag av med lite matlagningsgrädde som jag smulade ner torkade trattkantareller i och smakade av med basilika och torkad vitlök. 


Broccolin fick rinna av i ett durkslag och sedan la jag den i en ungsfast form och hällde över squash, purjolök och sås. Även denna form toppade jag med gratängost och hällde över lite matlagningsgädde. Gratineras i ugn vid 200 grader i ca 20 min.

Nu har jag sån tur så min nya ugn är stor och bred, vilket gjorde att jag kunde gratinera båda rätterna samtidigt.



 I morgon - eller kanske lite senare i veckan - får jag ta hand om rödbetorna och jag funderar på att gratinera dem med fetaostkräm, fast det får jag återkomma om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar