söndag 1 september 2013

Från kakor till svamp i olika former

Det är så skönt att kunna hämta lite energi på helgerna för att orka under de ofta intensiva veckorna. Jag har lärt mig att försöka att bara "åka med" och se vad som händer - det brukar oftast bli bäst då. Den här helgen har inte varit något undantag. 



Igår packade vi in oss i Åsa & Peters bil och både vi och instrument begav oss till Huskölen där byalaget ordnat med buffé innehållande alla möjliga sorters kakor och tårtor.


Det fanns verkligen massor att välja på och ska man nu en gång synda så är det ju när allt detta bjuds ;-) Det var inte bara buffén som gjorde succé. Även Ohyvla var populära - i alla fall om man ska döma av fikagästerna som inte verkade vilja gå. 


Jag kom hem kring halv sex och trots den stora balunsen på Järnvägs med massor av liveband och billig mat var det rätt skönt att landa hemma i soffan. Musiken hörde jag ju ändå genom min öppna balkongdörr.

Idag insåg jag att jag behövde laga till den svamp som jag och en kompis hittade i torsdags, men då jag kände att jag verkligen behövde rensa skallen började dagen med en skogstur. Och visst hittade jag svamp även idag. Dock har jag inte riktigt bestämt vad jag ska göra med den än... Efter ett besök hos Åsa i ladan så var det dags att åka hem och ta tag i matlagandet. 


Jag bestämde mig för två sorters gratinerad zucchini. En med gräddstuvade trattkantareller och trumpetsvampar och en med köttfärsröra med blandsvamp. 


Jag måste säga att när jag kunde packa tio matlådor nu ikväll kände jag mig väldigt nöjd med mig själv. Det blir ju inte sämre av att det känns riktigt lyxigt med både svamp som man själv har plockat och zucchini från Pomeranshuset här i Ljusdal.



 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar