måndag 26 augusti 2013

Ja, jag är en samlare


När sensommaren är här, ja då njuter jag. Visst, alla årstider har sin charm, men skogen i månadsskiftet augusti/september är min grej. När det finns stora mängder av svamp, då känner jag mig rik. För tillfället har jag sex brickor med svamp som ska torkas på mitt vardagsrumsgolv som senare ska bli smaksättning till omeletter, grytor, röror och huvudingridiens i trattkantarellsoppa. I år har jag också upptäckt hur bra squash och trattkantareller fungerar ihop så det kan nog bli några sådana gratänger också.


Det är bara synd att det tar sån tid att rensa läckerheterna, så nästa svamptur kan jag nog tänka mig att glädja nån annan med mina svampar så jag slipper rensa. För nu innan älgjakten startar försöker jag komma ut så mycket det går, då jag hämtar ork på man skogsutflykter. Men ser jag svamp kan jag inte bara gå förbi... 


Hittar ju lite andra sorter än trattkantareller också, men just dessa gav jag faktiskt bort. Och det kändes bra att se hur glad mottagaren blev. Tänk så lite som kan glädja ibland...

Sensommar och höst kan också bjuda på så mycket mer i färgprakt - måste bara visa några av de senaste dagarnas bilder.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar