måndag 1 juli 2013

Sommar och semester

Nu är det den där tiden på året igen när alla har gått eller ska till att gå på semester och vem man än pratar med så kommer den obligatoriska frågan om vad man ska göra på semestern. Egentligen undrar jag lite över varför alla måste göra så mycket under dessa få sommarveckor. Vad hände med det där att njuta och vila upp sig? Varför måste tempot vara så högt? 

När jag berättar som det är - att jag faktiskt helst bara vill ta det lugnt och göra vad jag känner för - ja, då får man en del blickar och många ifrågasätter varför jag inte vill ha full fart hela semestern. För mig är det väldigt enkelt - jag behöver varva ner och bara vara Åsa ett tag helt utan krav. Missförstå mig rätt, jag tycker om att ha fullt upp omkring mig och vill gärna att det ska hända saker, men det kan det få göra på de andra 49 veckorna under året. 

När jag nu för en gång skull ha tre veckor ledigt i streck vill jag själv välja vad jag ska göra med dem. Några besök hos mormor och vänner, ja visst och det ser jag fram emot, men jag ser lika mycket fram emot att ta långa promenader i naturen och leta lite bär och svamp. Då varvar jag ner och laddar upp mina batterier. Tre veckor är en kort tid och fylls den tiden av för många måsten blir hösten alldeles för lång.



Så fråga mig gärna vad jag ska göra på semestern, men acceptera att jag kanske inte har så många planer, för tänk om jag ställer till att planera så mycket att jag missar naturens läkande förmåga. Då skulle jag känna att jag hade missat något i sommar! Däremot lockar inte staden så mycket i sommar, men det kommer en tid för det också, men inte i juli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar