söndag 13 maj 2012

Vardagslyx

Idag har jag haft förmånen att uppleva flera olika nivåer av vardagslyx. Jag var en sväng till Järvsö på förmiddagen och mamma hade gjort årets första rabarberpaj. Trots att den innehöll en hel del av det som jag inte borde äta bestämde jag mig för att strunta i det för idag. Det ångrade jag inte, för oj så gott det var...




Mamma & pappa hade krattat i häcken och sparat nässlor till mig. Så när jag kom hem blev det årets sista nässelsoppa. Trist att de så snabbt blir alldeles för stora, men otroligt gott så länge det finns att bara gå ut och plocka. Skulle ha svårt att klara mig utan åtminstone en soppa per säsong. Men samtidigt skulle jag vilja lära mig mer om allt som växer ute i naturen. Till exempel ska ju kirskål vara smaskigt, men jag vet inte hur den ser ut.


En annan riktig lyxig delikatess som är på väg upp i Järvsö är sparris. Visst finns det massor av god sådan att köpa, men så fräsch som den man plockar själv, det blir den köpta aldrig.




Men det idag som har känts absolut bäst är att allergisprutan har gett rejäl effekt så att jag faktiskt kunde vara ute i över en timme utan att bli jättedålig. Visst snorade jag rejält, men det kommer ju aldrig att gå bort oavsett hur mycket medicin jag petar i mig.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar