fredag 4 maj 2012

Ibland undrar jag...

vad tanken bakom olika saker är. Eller är det så att det inte finns någon tanke alla gånger. Det som senast fick mig att funderara var resan till Skåne under valborg. I möjligaste mån väljer jag alltid tåg när jag reser. Ett tungt vägande skäl för det är förstås miljöhänsyn, men även att jag tycker jag kopplar av rätt bra på tåg och även de senaste månadernas bensinpriser har inverkan på beslutet att välja tåget.

Men när tågtrafiken inte längre kan leverera som den ska - handen på hjärtat när var du i tid hela tågresan senast? - börjar man ju fundera på andra alternativ. Om jag återvänder till resan till Ystad över sista april kan jag konstatera att trots flygets miljöpåverkan hade jag verkligen varit på gränsen till dum om jag ändå valde alternativet tåg.

Detta främst av två skäl! För det första priset... Tåg tor Ljusdal-Ystad skulle ha kostat kring 4,000:- i jämförelse med tåg Ljusdal-Arlanda tor och flyg Arlanda-Sturup tor som kostade 1,600:-. Det andra argumentet var tiden.... Tåget hade tagit tio timmar enkel resa, medan kombinationen tåg/flyg tog 4 timmar/resväg.

Så faciet av mitt val blev ju både en billigare resa och mer tid att umgås med mina vänner som ju var orsaken till resan från början. I perspektivet avstånden i landet är flyget ju helt uppenbarligen en vinnare. Speciellt som i stort sett inget tåg varken till eller från Arlanda (inte under nerresan 29/4 och inte heller under hemresan 1/5) var i tid. Värst var nog nattåget från Narvik 1/5 som skulle ha varit på Arlanda 11:36, men kom in till perrong när jag väntade på mitt norrgåede tåg 14:46.

Dock gav jag ändå mitt bidrag till miljön, när jag valde att använda den nya tekniken och checka in på Arlanda respektive Sturup via min SmartPhone. Jag kunde till och med välja plats på planet och fick boardingpasset som en streckkod i ett sms. Det var väldigt lättvindigt, eftersom man alltid har telefonen i närheten så fanns det ju till hands hela tiden. Det enda man fortfarande behöver ha på papper är bagagetaggen, men det är ju ok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar