söndag 2 juli 2017

Regnet öser ner



Efter flera dagars värme och strålande sol är nu regnet tillbaka. Man ska ju inte klaga på värmen när den äntligen kom, men faktum är att efter förmiddagens tryckande värme är det lite skönt med urladdningen.



Jag är dock väldigt glad att torsdagen bjöd på underbart väder. Festen med mina kollegor hade absolut kunnat genomföras ändå, men vackert väder adderar ju ändå lite till upplevelsen. Dock var det lite mindre kul att stå inne i köket och förbereda, men det bjuder jag förstås på och så tycker jag ju det är så roligt.



Först på agendan stod bakning. Visserligen inget jag skulle ha med mig på festen, men på fredag förmiddag skulle det repas Sven-Ingvarslåtar här hemma och det kändes skönt att ha kakan klar innan kvällens fest tog vid.



Jag gjorde den bärkaka jag ofta brukar göra och den här gången var det krusvinbär och blåbär som fick bli fyllning. Det är så skönt med en kaka som i princip sköter sig själv i långpannan. Är någon sugen på receptet så finns det 
här



Medan kakan stod i ugnen var det tid att blanda sangria. Receptet har jag fått med mig från Spanien och det är ett av de få recept som jag har hittat som funkar lika bra med alkohol som utan. Man blandar 1 liter rödvin (med alkohol elller alkoholfritt) med 2-3 dl apelsinjuice, 4 dl fruktsoda och 1,5 msk strösocker. Rör ihop allt och smaka av. Tärna 1 äpple, 1 citron och 1 apelsin/liter vin. Låt det gärna stå några timmar och dra så frukterna får  gotta in sig. Vill man kan man hälla i iskuber innan servering, men det funkar även utan.



Nästan exakt när jag var klar var det också dags att ta ut kakan ur ugnen. Det passade väldigt bra eftersom ugnen behövdes för tilltuggen. Jag hade bestämt mig för att göra smördegssnittar och de behöver ju gräddas. 



Lägg ut smördegsplattor på aluminiumfolie (det behövs för att rulla ihop smördegen innan gräddning). Platta ut om det behövs - smördegen ska inte vara tjockare än 1/2 cm. Tryck ihop skarvarna. Lägg på smakrik ost i skivor och ovanpå den rökt skinka eller serranoskinka. Toppa med dijonsenap. Rulla ihop smördegen till rullar och grädda i ca 15 min i 175 grader. Smördegen ska få färg. Ta ut och skär bitar.



Festen blev väldigt lyckad och hemfärden bjöd på vackra scener. Sommarens nätter är underbara - speciellt när man inte behöver köra själv.



Innan sänggåendet njöt vi ett tag i vår oas av den ljusa och härliga sommarnatten. Det har blivit mycket altansittande hittills i somnar och något säger mig att det kommer att fortsätta så.



Fredagen blev en slödag för mig, men Johnny och Peter fick besök från Sveg och det repades för fullt på altanen. På eftermiddagen blev det en sväng in till Ljusdal för inköp av lite insynsskydd.



Och när det var monterat blev det en kväll med mys i altansoffan och ABBA i högtalarna.



Jag har haft en väldigt skön och avkopplande första semestervecka som avslutades med nagelfix igår och loppis i Bäckan och födelsedagskalas idag.



Och med kvällens regn snattrande mot altantaket laddar jag nu om för några arbetsveckor innan den längre semestern tar vid i slutet av juli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar