söndag 16 juli 2017

Rallarrossaft



Många av er vet att jag gillar att ta tillvara det naturen ger oss. Därför kändes det spännande att testa ett recept på rallarrossaft som jag av en händelse hittade på nätet.



Jag plockade lite fler än 30 blommor, eftersom jag ju inte var säker på att jag skulle kunna använda alla. De fick stå ute i en hink med vatten över natten så att eventuella kusar skulle fly fältet. Dagen efter sköljde jag igenom dem innan jag la ner alla blommor i en stor kastrull tillsammans med citronsyra, skivade citroner, socker och hett vatten.



Färgen blev riktigt läcker redan på en gång. Även om jag var sugen att testa på en gång så fick jag vackert vänta de 5 dagarna se skulle stå och dra. 



Ikväll var det så dags att sila saften. Färgen blev väldigt läcker och det doftade riktigt gott.



Naturligtvis ville jag smaka på en gång. Färgen blev förstås utspädd av vattnet, men jag skulle tro att man inte ska ha lika mycket vatten i när man blandar med bubbelvatten eller vin. Smaken var fräsch och blommig och jag tror det blir en sats till medan det finns rallarrosor. Saften går ju att frysa.



Receptet i sin helhet finns 
här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar