torsdag 18 maj 2017

Tonfisk och äntligen lite grönt ute


I lördags var vi på 40-årsfest. Tyvärr kunde jag inte stanna hela tiden eftersom allergin blev tuffare och tuffare allt eftersom kvällen gick. När jag gick hem lyckades jag dock fånga en helt otrolig bild. Det gäller att ha rejäl tur ibland - både vindstilla, spegelblank Sillerboå och läcker solnedgång - ja, det kan liksom inte bli dåligt.



Bilden blev också utvald som en av bilderna i veckans bild som Peter Kondrup har varje söndag på Facebook. Den blev inte bäst, men var bland de bästa. Är rätt nöjd med att bara bli utvald.


Förra veckan fanns det möjlighet att köpa färsk fisk även här i Ljusdal. Jag skulle köpa några strömningar till Sudden, men gick därifrån även med två tonfiskfiléer. Kunde inte låta bli - det är ju så gott. Jag stekte dem lätt i grillpanna. Och till hade jag bestämt mig för enbart en sallad. Det blir dör mäktigt med potatis och tonfisken gör sig bättre med enbart en sallad. Innan stekning marinerade jag filéerna några timmar  i saften från en halv citron, örtsalt och malen svartpeppar.


Till salladen tärnade jag en skakad och urkärnad mango, en halv mindre rödlök som jag hackade, några kvistar färsk koriander (det går lika bra med bladpersilja om man inte gillar koriander) och körsbärstomater.


Salladen avslutades med två tärnade och rejält mogna avokados. De blir mindre kladdiga om man tar bort kärnan och tärnar den direkt i skalet.

 
Som avslutning droppade jag över saften från en halv citron och lite olivolja. Sen rörde jag om försiktigt. Klart att servera.


Riktigt smarrigt tyckte jag, även om hjärtat var lite mer skeptisk - det var väl lite för nyttigt gissar jag. Men det gjorde mindre för jag fick istället en matlåda till lunchen dagen efter. Men deg ska jag ge älsklingen - han provade i alla fall. Sudden hade kunnat trycka i sig hela hans bit, för han gillade det skarpt, men där satte matte stopp.


I går kom så äntligen en eftermiddag och kväll med underbar och efterlängtad värme. Efter jobbet var vi en sväng till Järvsö och hjälpte mamma och njöt av värmen. Där hade det börjat blomma lite här och var. Något bina verkade uppskatta.


När vi kom hem passade jag på att ta en sväng på vår gård innan allergin slog ut mig. Även här hittade jag lite vår. Våra vitsippor blommar äntligen.


Något som även Sudden verkade uppskatta.


Annat som jag upptäckte som gjorde mig väldigt glad var att trots att det inte har verkar så tidigare hade rabarbern överlevt.


Jordgubbarna har fått fart och örtkryddorna fick flytta ut.



Sen tog jag en sväng förbi häggen och trots att den är knoppig och vackert skir var det den som gjorde att jag fick fly fältet och ge upp och gå in. Jag blev alldeles tät och fick gå in igen.


Jag är verkligen kluven till våren. Jag älskar ljuset, fågelkvittret och grönskan, men det är ju också det sistnämnda dom gör mig så sjuk. Den där pollenallergin ställer till det på alla plan just nu tyvärr. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar