tisdag 2 maj 2017

Pollensäsongen är runt hörnet


Gårdagens sista april visade upp typiskt aprilväder med sol, iskall blåst och spöregn. Att april har bjudit på så dåligt väder har varit helt ok ur allergisynpunkt, men med dagens värme lär det inte dröja många dagar tills björkpollenet attackerar på bred front. Alen har redan börjat känner jag, men för mig är björken värre.


Gårdagen bjöd förutom majkase - som vi valde att se från bilen på grund av regnet - på skön yoga och älgstek i crockpot. I hår valde jag att försteka köttet i ugn i 10 min i 175 grader. Sen la jag det i grytan med ca 7 dl kraftigt rödvin, en 2,5 dl matlagningsgrädde, rosépepparkorn, lagerblad, enbär, rosmarin och en buljongtärning. Köttet fick gå 6 timmar  på hög tillagningsvärme. Till åt vi ugnsstekta potatishalvor. Gott blev det och glada att vi hade ätit blev vi när Sudden kom kånkandes in med en råtta för att visa oss. Fyra gånger fick Johnny bära ut katt med råtta i munnen innan Sudden förstod att det var ute den skulle ätas upp.


Idag bestämde vi oss för att vi skulle hitta på något, för det var första riktigt fina vårdagen med skön och värmande sol. Jag har länge velat visa Johnny kyrkön i Järvsö, så det blev utflyktsmålet. Men jag blev besviken! Oj, så mycket nedfallna träd det var överallt. Inte bara vindfällen, utan också nedsågade, men som bara låg kvar. Bitvis var det nästan svårt att använda stigen. Visst, det är ett naturreservat, men har man fått tillstånd att ta ner träd kan man väl ta hand om dem också.


Jag har bestämt mig för att försöka lafa fisk minst en gång i veckan, men jag tycker det är svårt att variera just fisk. Jag använder gärna tillagningssätt jag kan, men idag testade jag nåt nytt som lär stå på bordet fler gånger här hemma för det blev riktigt bra. Det var en variant av fiskgratäng med topping som var riktigt lyckad.

600 g torsk läggs i en ugnssäker smörad form. Använder man block bör det skäras i skivor. Sen finhackar man en bit purjolök - ungefär 3 cm - som fräses i smör i varm panna tills det blir mjukt och strör man över 1,5 msk vetemjöl. Det får fräsa lite till. Sen tillsätter man 3 dl grädde och 1 msk dijonsenap och låter det koka upp under omrörning.

Häll över fisken och sätt in i ugnen i 25 minuter på 225 grader. Knaperstek ett paket bacon och smula den i mindre bitar. Strö över fisken när den tas ur ugnen. Servera med kokt potatis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar