söndag 25 september 2016

Massor av höstens färger


Ja, jag tycker mycket om hösten och mycket av det beror på alla underbara färger. Jag har fått mycket av den varan i helgen. Först på mickelsmässmarknad på Stene Gård och sedan via promenad och bärplockning idag.



På Stene fullständigt exploderade alla dofter och färger, vilket var helt underbart. Jag kom hem med en kasse proppfull med härliga grönsaker.


Så igår kväll blev det grönkålsoppa och nu har jag massor av morötter, vitkål, svarta rovor, palsternacka och gulbetw att hitta på något roligt av. Det blir självklart grönsakssoppa, men det räcker även till fler saker så nu funderar jag på andra användningsområden.


Grönkålen var riktigt krispig och härlig så därför gjorde jag soppa direkt medan den fortfarande var så fräsch. Först sköljde och hackade jag kålen. 


Sen fräste jag en hackad gul lök i het olivolja. När löken var genonskinlig höjde jag i kålen och lät den fräsa med i nån minut. 


Jag strödde sedan över 2 msk mjöl som rördes ut. Sen på med 1 liter vatten och två tärningar grönsaksbuljong.


Det fick koka på 3:an i 40 minuter och mot slutet hällde jag i 2,5 dl grädde som fick koka med i cirka 5 min.


Jag avslutade med att smaka av med salt och mald vitpeppar. 


Innan jag serverade körde jag soppan med stavmixer för att få dem riktigt krämig och sen serverade jag med ägghalvor. Mums var det!


Idag fick jag så uppleva lyxen i att plocka havtorn här hemma. En granne var generös och lät mig plocka så mycket jag ville. 


Det skulle bli sylt hade jag bestämt. Så jag rensade bären och la dem direkt i grytan när jag kom hem.


8 dl bär i 8 dl vatten och 4 dl rörsocker kokad med några stjärnanis till sirapskonsistens.


Sen silade jag bären genom en sil och kokade upp igen med lite pektin för att stelna lite bättre.


Dagen avslutades med en härlig skymning från verandan så nog har jag fyllt på med färger i helgen alltid! Skönt med små njutningar när förkylningen gör mig lite låg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar