måndag 12 september 2016

Hösten är mattid


Jag har alltid gillat hösten som årstid med alla härliga färger, men framför allt är det nog alla underbara bär och grönsaker som finns att få tag i som gör det till en favoritårstid.


Jag fullkomligt frossar i vitkål, morötter, lök, tomater och allt annat gott. Tidigare i veckan har jag gjort två satser kålpudding. Och receptet jag har hittat är lika enkelt som gott. Man kokar kål, lök och purjolök - hackade i små bitar - i vatten i ungefär 20 minuter. Medan det kokar blandar man cirka 500 g färs med salt, nymalen svartpeppar, ett ägg och lite ströbröd. 

När grönsakerna är mjuka blandar man dem med färsröran och häller allt i en smord ugnsfast form. Sen gräddar man i 25 min på 200 grader. Servera med lingonsylt och potatis om man vill.


Efter två omgångar kålpudding var det ändå vitkål kvar och då blev det en sats kålsoppa också. 1,5 liter vatten, två grönsaksbuljongtärningar, salt, svartpeppar, egenodlad rosmarin och persilja fick koka upp och sen tillsatte jag 5 dl finhackad vitkål. 


Det fick koka upp och småputtra i en timme. Mot slutet fick jag hälla på lite mer vatten så att inte allt kokade in i kålen.


Ett nytt recept som jag har upptäckt denna höst är morotspaj. Supergott som egenrätt, men kan också gärna kombineras med till exempel bacon. Först råriver man morötter som sedan får steka i olja i en het panna.


Sen brer man ut dem på förgräddad pajdeg och slår på äggstanning. Pajen funkar kall, men blir godast om man serverar direkt från ugnen.


Här finns receptet i sin helhet: http://www.kokaihop.se/recept/morotspaj-med-oregano-2

Jag bytte ut vetemjölet i degen mot bovetemjöl och det funkade lika bra.

Idag har jag även pysslat med kok av rönnbärsgele, linssoppa och gratinerad squash. Så jag känner mig nöjd nu när det börjar bli dags att sova.


Receptet på rönnbärsgelen finns här: http://www.kokaihop.se/recept/ronnbarsgele



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar