tisdag 6 oktober 2015

Höstplantering

Jag har ju inte direkt varit den som har varit road av att odla, men nu har jag ju en tomt att använda och fick dessutom tag i väldigt livaktiga jordgubbs- och snultronplantor så jag ville göra ett försök att låta dem övervintra.


Sagt och gjort! Under lunchen igår var jag  och fixade jord och när jag kom hem åkte  arbetskläderna på. Så gjorde Sudden och jag i ordning våra pallkragar. Jag hällde i jord och Sudden grävde ur den. Men tillslut gav han upp och insåg att matte inte skulle ge sig den här gången. Då var de tomma jordsäckarna mer spännande.


Förutom jordgubbar och smultron som snabbt kom på plats fick jag för mig att jag skulle försöka få min citrontimjan att övervintra. En snabb sökning gav resultatet att den i så fall skulle täckas med granris. Så jag gör ett försök!



När jag ändå var igång ute så passade jag på att plocka in kryddstegen, klippa ner tomater, paprika och begonior dom ändå hade blivit frostnupna.


Sudden lessnade på att "hjälpa till" och klättrade i träd istället! 


Nu märks det i alla fall att hösten är hör på riktigt för när jag var klar och kunde gå in var temperaturen nere på 3 grader. Så det var rätt skönt att krypa ner under en filt i soffan med en kopp te.


I morse var det ännu kallare och det var isbark på bilrutorna. Dimman var tät när vi åkte till jobbet och solen kämpade för att ta sig igenom dimslöjorna. Det var oerhört vackert som så ofta på hösten.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar