fredag 25 september 2015

Skogen är mitt andningshål

Just nu känns det som om livet snurrar lite för fort och då är jag väldigt tacksam att jag kan hämta ny ork i skogen! Åkte iväg en sväng efter jobbet idag och nu är det verkligen höst i naturen. 


Alla vackra färger börjar nu bli allt mer framträdande och de senaste veckornas regn har gjort att trattisarna äntligen har börjat skjuta fart.

Men dagens skogsutflykt började mindre bra! När jag kom till mitt bästa svampställe stod det redan en bil där. Det var folk i den så jag gick ut och pratade med dem. De skulle precis åka och sa att det inte fanns just nån svamp. Jag tog mig ändå en tur och nog fanns det svamp alltid! Mina kassar fylldes ganska snabbt.


Lite irriterad blev jag dock allt på de som hade varit där innan! De hade slitit upp svampen med rötterna och bara slängt rötter omkring sig, vilket innebär att det inte kommer några nya. Dåligt tycker jag! Nåja, jag fick i alla fall en härlig promenad och det blir flera i höst. 

På vägen hem fick jag sen njuta av vackra dimslöjor som började sänka sig över hälsingeskogarna.



Väl hemma igen var det dags att ta hand om de havtornsbär jag fick med mig hem från P4 Gävleborgs Världens Barnsändning i Järvsö igår. Jag var där och pratade om Röda Korsets och Innocents projekt den stora stickningen och fick programledarna att sy ihop en mössa i direktsändning.


Det var ju inte så stor påse bär jag fick tag i, men jag lyckades hitta ett recept på havtornssylt beräknat på 1 dl bär som jag kunde använda.

Jag blandade 2 dl bär med 2 dl vatten och 1 dl rörsocker samt 5 stjärnanisar i en kastrull. 


Sedan kokades blandningen tills den fick sirapskonsistens.


När röran hade svalnat plockade jag ut stjärnanisen och tryckte den genom en sil.


Sylten blev väldigt god och jag ska bara fundera ut ett bra tillfälle att använda den nu också.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar