fredag 6 februari 2015

Nötfärslimpa med medelhavstouch

Igår klurade jag länge på hur jag skulle tillreda den nötfärs vi köpte tidigare i veckan. Paj och biffar var några av alternativen innan jag kom på att det var länge sedan jag hade gjort nötfärslimpa.


Först blandade jag ca 500 g nötfärs med två ägg, tre rårivna morötter, ett block fetaost, fem krossade valnötter och några finhackade soltorkade tomater.


Smeten fick stå ett tag och riktigt suga i sig smakerna och sedan kryddade jag med salt och nymalen svartpeppar. Det hela formade jag till en limpa, men tryckte till den lite på höjden så att den skulle stekas riktigt väl lite fortare. 


Sedan gräddas den i ca 30 min på 225 graders värme. Ta ut den och skär i så att den verkligen är klar. Annars kan den stå inne i 5 min perioder i taget. 

Jag åt min med gräddsås och tomater till, men vill man kan man lägga till kokt potatis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar