lördag 28 februari 2015

Har utmanat mig själv idag

Idag hade jag bestämt mig för att utmana mig själv i köket. Jag hade funderat ett tag över att testa att göra plankstek och idag var det dags! 


Funderade ett tag över vilket kött jag skulle använda, men jag fastnade för innanlår av nöt. Det ångrade jag inte, för köttet var verkligen otroligt fint. 

Först stekte jag köttet och kryddade det med nymald svartpeppar och salt. 


När köttet var genomstekt lät jag det vila ett tag och gjorde i ordning potatismoset. Jag gjorde moset i mixern och blandade i grädde och ett ägg. Dock blev moset lite löst och nästa gång ska jag ha mer potatis i moset alternativt mindre grädde.

När moset var klart var det dags att göra i ordning planksteken. Jag delade en tomat, lindade två vita sparrisstjälkar i dubbla baconskivor och delade en champinjon. Sist la jag upp köttet och spritsade ut potatismoset.


Sen gratinerade jag plankorna i 15 minuter i 225 grader. När allt var klart la jag dit bearnaisesåsen och serverade på en gång.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar