söndag 26 oktober 2014

Kalkongryta


Jag hittade en kalkonfile i frysen och fick för mig att prova göra en gryta med den som proteiningrediens. 

Jag hackade en gul lök och stekte tillsammans med 7 champinjoner och cirka 2 dl trattkantareller. 


Medan de fick färg ansade jag kalkonen och skar den i mindre bitar. Filén vägde ungefär 250 g.


Den fick sen steka med svampen och löken i några minuter. Under tiden pressade jag två vitlöksklyftor över. 


När kalkonbitarna var genomstekta hällde jag över en tetra krossade tomater smaksatta med basilika.


Det hela fick puttra ett tag på låg värme och tillslut tillsatte jag 2,5 dl matlagningsgrädde.

Grytan blev god och jag åt den med råriven squash. Tror dock att den skulle passa bra till ris om man äter det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar