söndag 29 december 2013

Jul, jul, strålande jul - nåja...

Ja, nu sitter jag här och funderar mitt emellan jul och nyår. Julen har blivit väldigt dubbel för mig på senare år. Visst är det härligt med alla ljus och extra lediga dagar, men den andra sidan är mindre rolig.

Dels ser jag ju baksidan i och med alla som faktiskt inte har någon familj och träffa och som söker sig till Röda Korset i olika sammanhang. Dels blir det tungt rent personligt, eftersom julen är så synonymt med barn och några sådana blev det ju aldrig och det gör extra ont sådana här helger. Visst, det något som alltid finns där, men julen blir speciell på ett negativt sätt.

Som grädde på moset kommer även ett nyår som också blir lite tufft..  Jag har hamnat i ett läge där jag faktiskt hellre sitter hemma själv än firar med etablerade par eller ännu värre med mamma och pappa. Missförstå mig rätt - jag har inget emot att umgås med par, men på just nyårsafton blir det smärtsamt påtagligt att jag är ofrivilligt ensam och då stannar jag hellre i min egen soffa tror jag...

Men allt är inte smärtsamt! Det ligger något attraktivt i tanken att nyåret är helt oskrivet och att man kanske får en chans att börja om och vända det nedåtgående skeendet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar