söndag 20 oktober 2013

Trött, men med känslan att det kommer att bli bra..

I tre dagar har jag umgåtts med trevliga, varma och engagerade människor. Vi har egentligen "bara" en gemensam nämnare, men jag vill inte riktigt ställa upp på att den är så bara... Hur jag än vänder och vrider på det kommer Röda Korset och mitt engagemang i den organisationen aldrig vara enbart ett litet bara. Och något säger mig att jag även har det gemensamt med de människor jag möter i olika konstellationer inom RK. Uppgiften vi fick under denna helg känns stor och tidvis svår att överblicka. Vi påbörjade och fick även med oss att på hemmaplan initiera den Röda Korsdialog som ska utmynna i förslag till verksamhetsinriktning som ska fastställas på riksstämman 2015.

Redan på tåget ner i fredags försökte jag få mig själv i rätt stämning för vad som komma skulle och läste den rapport om krisen i Europa och dess effekter på det humanitära arbetet med Röda Korsfederationen som avsändare. Verkligt angelägen, men skrämmande läsning som bland annat berättar att 22 europeiska Röda Korsföreningar har fått dela ut matpaket till en befolkning som inte har haft råd eller möjlighet att köps mat...


Väl framme i Sigtuna slogs jag av den underbara miljö som skulle komma att bli hemvist under tre dagar. Den spontana reaktionen var att här kan vi komma fram till bra saker...



Och visst kom vi fram till mycket bra! Men som så alltid när kreativitet och engagemang flödar är det lite svårt att sortera alla intryck. Tror jag kommer behöva få minnesanteckningar för att bena ut allt vi har pratat om, men klart är att vi har tagit ett bra avstamp mot en väl förankrad verksamhetsinriktning för Svenska Röda Korset från 2015. Helgens många givande möten kommer ge avtryck framåt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar