måndag 22 oktober 2012

Omtumlande på många plan

Det är nu ganska precis tre veckor sedan vi kom hem från resan i Palestina och på den tiden har jag hunnit landa lite grann... Men fortfarande kan jag känna att jag ibland vandrar iväg i tankarna. Det är ju en hel del information som ska processas och sorteras och ibland kan jag helt enkelt inte styra när tankarna kommer. Fast ibland kan jag känna mig väldigt långt ifrån sommaren i Palestina som till exempel när första snön kom förra helgen eller när jag och kollegorna var på Ljusdals IP och såg den utflyttande World cup-matchen i bandy mellan Bollnäs och Ljusdal.

Den senaste tiden har verkligen bjudit på skiftande kast och jag kan längta en del efter lugnet även om det inte riktigt är jag...Än har det varit första inlämningstenta i statsvetenskap som kom iväg i går kväll - faktiskt nästan ett helt dygn innan deadline - än massor av Röda korset. Sedan jag kom hem har det varit AU,  styrelsemöte, utbildning i Röda korskunskap, framkallning av bilder till fotoutställning från Palestina och nu senast regionalt forum på Arlanda.

I år var det dock inte bara nätverkande och workshops, utan ett otroligt emotionellt föredrag som berättade om hur Norska Röda korset jobbade på och efter Utöya. Tror inte att ett öga var torrt hos någon av oss o publiken samtidigt som man känner en otrolig stolthet över att vara del av en organisation som har förmåga att visa så mycket medmänsklighet och drivkraft i en så fruktansvärd situation. Det var givetvis väldigt tungt, men också en bra påminnelse om vad vi som organisation faktiskt klarar av om det behövs.

Dessutom har det varit en hel del prat om det vi upplevde i Palestina och jag känner att det första fokuset om hur projektet fungerar nu allt mer skiftar mot den folkrättsliga perspektivet och samarbetet mellan alla inblandade parter - Internationella Röda Korskommittén, Federationen, Palestinska Röda Halvmånen, Magen David Adom (Israeliska Röda Davidsstjärnan) samt Svenska och Norska Röda Korset.

Fast tillbaka till verkligheten inser jag ju att jag inte kan förlora mig allt för mycket i tankevärlden. Det finns ju så mycket praktiskt som behöver fixas. Till exempel har jag redan fått nästa inlämningstenta trots att jag precis har lämnat in den andra. Sen så är det ju det där med maten också... Äta måste man ju och idag var jag så sugen på mos. Sagt och gjort - det blev blomkålsmos och stekta kabanoss. Men för att få lite variation i mosen rev jag ner lite morötter och det blev riktigt gott. Nåt som jag kan tänka mig att testa igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar