onsdag 21 september 2011

Svamp, svamp & åter svamp...

Igår efter jobbet var jag en sväng till skogen och - ja du gissade rätt - jag plockade trattkantareller... På slutet var påsen rejält tung, så när jag kom hem vägde jag den och kunde konstatera att jag hade fått med mig 4 kg på ungefär en timme. En lyckträff trodde jag för nog finns det svamp i skogen, men så mycket på ett och samma ställe? Fast idag insåg jag att det inte var någon lyckträff.

På lunchen var jag & Cina riktigt galet spontana och skyndade oss att äta för att ta en sväng till skogen. Eftersom vi åt innan och det är en liten bit att åka fick vi cirka 30 min i skogen. Men, vi rasade på världens ställe även idag och fick på den tiden med oss någonstans kring 8 liter. Jag har ju att rensa med dem jag redan hade sedan i går, så jag gjorde en kollega rätt glad (tror jag) när han fick en kasse.

Väl hemma efter jobbet funderade jag verkligen på om jag orkade göra mat och vad jag skulle hitta på. Det kändes ju som om jag gärna ville använda några färska trattisar och inte bara torka dem. Efter en tur på Matpunkten för att köpa med mig något till svampen kom jag på ett gammalt recept med lövbiff där trattisar börde passa bra. Det blev gott & receptet är enkelt:

Rensa och ansa 2 dl trattkantareller
Hacka en gul lök
Fräs i het stekpanna så att all vätska från svampen försvinner
Strimla lövbiffen (150-200 g/person) och låt den steka med
Krydda med svartpeppar, vitlök och basilika
Dela 4 soltorkade tomater och rör ner dem
Ha tillslut ner en tetra matlagningsgrädde
Låt puttra ihop och servera till dinkelpasta eller matvete

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar