söndag 11 september 2011

Svamp är höstens krydda...

Som de flesta nog vet är jag barnsligt förtjust i svamp och att plocka dem själv är verkligen något som är härligt. Att komma ut i skogen och bara vara - ja, det gillar jag mycket. Dessutom finns det ju många svampar som blir vädligt fina på bild även om de inte är ätbara.



Trattkantarellsoppa är underbart gott, men det är även roligt att exprementera med lite nya recept och här bjuder jag - förutom trattissoppan - på ett sånt nytt recept.



Svampgratinerad squash:
Skär squashen i skivor och ta bort skalet. Olja en ungsfast form och lägg i skivorna. Gör en sås på en tetra matlagningsgrädde, smörfräst blandsvamp (gulröd trumpetsvamp och trattisar är jättegott) och en gul lök. Häll såsen över squashen, salta och peppra. Riv över ost - gärna en smakrik (tex extralagrad prästost) och strö över paprikapulver. Gratinera i 200 grader i ca 20 min.



Underbar trattkantarellsoppa:
1 liter trattisar, 1 gul lök, smör till stekning, 4 dl grädde, 3 dl mjölk, 1/2 dl kycklingbuljong, 1/2 dl vitt vin, salt, peppar
Ansa svampen. Skala och hacka löken. Fräs löken mjuk. Blanad ner svampen och fräs med löken i några minuter. Tillsätt resten av ingredienserna och sjud på låg värme i 10 min. Häll soppan i matberedare eller mixa med mixerstav tills konsistensen är purélik. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar