tisdag 9 augusti 2011

Afrikas horn och enskilda initiativ

Afrikas horn är - trots finansoron och den betydligt närmare katastrofen i Norge - något som berör många. Till exempel bedriver Aftonbladet tillsammans med flera hjälporganisationer en kampanj om att man ska skänka en timmes lön till hjälparbetet för att lindra den stora svältkatastrofen. Även TV4 har i samarbete med bland annat Röda Korset och Rädda Barnen startat en kampanj för att uppmärksamma hjälpbehovet.

Omfattningen är det svårt att överblicka, men klart är att hjälpinsatserna försvåras i och med att det råder väpnade konflikter i flera av de drabbade länderna, vilket gör det svårt att nå fram överallt. Men de som är på plats gör verkligen sitt yttersta för att de som har behov av hjälp också ska få det.

Alla reagerar på sitt eget sätt när katastrofer som denna uppstår och ofta får vi höra att vi - dvs gemene man - har blivit så avtrubbade att det är svårt att nå ut om inte de värsta bilderna och de mest hjärtskärande intervjuerna kommer ut. Så kanske det delvis är, men jag har ändå en stark tro på viljan att hjälpa en lidande medmänniska. För mig som mer eller mindre är uppfostrad in i Röda Korsrörelsen är detta naturligt, men jag blir så mycket mer berörd när jag läser om och ser yngre barn som vill hjälpa till på det sätt de kan och kommer på.

Alldeles nyligen mer eller mindre ramlade jag på ett sådant. Läs och berörs så som jag gjorde för detta är så härligt:

Hej! jag heter Milla och är nio år. jag läste i tiningen för några dagar sen att barn i afrika svälter: nästan en miljon barn kan dö! tängk hur ont det gör.... jag såg på tv och där såg jag massor med barn och vuxna såm var jätte jätte JÄTTE magra. men... bara 10kr kan göra så ett barn kan över leva.. Så jag startade Bullhjälpen för att sammla in pengar till barnen i afrika genom att sälja bullar. jag önskar att det finns många andra barn som okså vill sälja bullar och skika in pengar till radio hjälpen. Läs mer på min blogg för att få veta hur man gör (http://bullhjalpen.blogg.se/).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar